Handlekurv


Handlekurven er tom

Til kasse

Tips & triks

15.03.2017

Vårklargjøring av sykkel

Endelig er veiene bare og sola varmer - Våren er i anmarsj 🌸 🌺 🌿

Men hva må du egentlig tenke på når du finner frem sykkelen igjen etter å ha lagret den hele vinteren eventuelt etter å ha syklet under vinterforhold en hel sesong?

 

Sykkelen burde vaskes godt, start med drivverk og bremser. Drivverket og bremsene kan vaskes med avfettningsmiddel og en vanlig oppvaskbørste. På sykler med felgbrems er det lurt å vaske felgkanten på dekket slik at bremsen fungerer som den skal. 

Resten av sykkelen vaskes med lunkent vann, en mild såpe ( evt. sykkelvask ), og en svamp. Spyl godt av sykkelen ( NB Ikke bruk høytrykksspyler da dette kan skade enkelte deler av sykkelen ). Tørk deretter sykkelen godt med en klut. 

Etter at sykkelen er ren kan det være lurt å smøre opp wire, strømper og kjede.

 

Avslutt med å sjekke at det ikke er slark i styre- eller kranklager samt at bremsene fungerer som de skal.

Da er det bare å nyte den varme fine tida vi har foran oss med ren, pen og velfungerende sykkel 😀 👍🏻

 

 

 

 

 

Les mer...
15.02.2017

Hva skal være på sykkelen når det er mørkt?

Selv om våren nærmer seg er fortsatt begynnelsen og slutten av dagene mørke. Dersom du sykler etter mørkets frembrudd er det enkelte ting man må forholde seg til:

Gjennomgående er viktigheten av å bli sett. Når du er syklist i mørket er det din oppgave å sørge for at dine medtrafikanter ser deg. Derfor er det lovpålagt med reflekser foran og bak på sykkelen. Det samme gjelder for lys. Hvitt/gult lys foran på sykkelen og rødt bak.

Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter. 

Husk at jo mer lys og refleks du ifører deg jo bedre vises du. Det er en fordel både for deg og de rundt deg!

 

 

 

 

Les mer...
25.01.2017

Passer du godt nok på sykkelen din om vinteren?

 

Sykler du hele året? Bra!

Å være vintersyklist er bra både for egen helse og miljøet. Det trenger slett ikke være noe å problem å bruke sykkelen året rundt. Spesielt ikke denne snøfattige vinteren. Så nyt den klare luften, nydelige soloppganger og nedganger og den deilige følelsen av å være ute.

Det er likevel noen ting som er viktige å ta hensyn til når man skal bruke sykkelen i de kaldeste månedene i året.

Type sykkel

Vi anbefaler deg å bruke en sykkel du kan bruke piggdekk på. Vinter betyr glatte veier og for din egen og andres sikkerhet er piggdekk det tryggeste valget. Bruk gjerne en sykkel med skivebremser også da det gir bedre bremseeffekt på skitne hjul.

Vedlikehold:

Sjekk jevnlig wire, kjede og drivverk. Sikre at disse er smurt godt opp. På vinteren anbefaler vi en tyktflytende olje for våte forhold. Sjekk også jevnlig at bremsene fungerer som de skal. Vinterveier er ofte fulle av salt og skitt. dette betyr at sykkelen din trenger hyppigere rengjøring enn ellers i året.

Forberedelser:

Sørg for å ha lys og reflekser på plass. Dette er påbudt når du sykler i mørket. Husk også å kle deg godt. Tær og fingre fryser veldig lett så invester i skikkelige sko og hansker.

 

Se vår film om vedlikehold av sykkelen på vinteren her:

 

Les mer...
05.08.2016

Stress ned

Kjære voksen

- Ta hensyn til meg i trafikken!

Over 15 prosent av de omkomne og hardt skadede syklistene er barn under 18 år

 

Nå er hverdagen tilbake for de fleste av oss. Hverdagen innebærer mange forpliktelser og stressnivået er sikkert høyere også hos deg. 

I følge tall fra Transportøkonomisk institutt ( TØI ) anslås det at rundt 4500 syklister årlig skades i trafikken. Dessverre er barn mellom 6 - 15 år svært utsatte for alvorlige sykkelulykker. Over 15 prosent av de omkomne og hardt skadede syklistene er barn under 18 år. 

Snart vil gatene fylles av skolebarn som benytter sykkelen som fremkomstmiddel til sin skolehverdag. Og allerede har mange av barnehagebarna returnert til sin hverdag. 

Ferien har kanskje blitt brukt til å lære seg å sykle eller til å øve på å bli en enda bedre syklist. Husk at det er din oppgave som voksen i trafikken å ta hensyn til de yngre som ferdes der ute. Om så du er bilist, syklist eller forelder må du ta hensyn og ansvar for de minste trafikantene. 

Kjører du bil må du legge stresset til side og fokusere på veien. mange av de yngre syklistene er ikke trygge på trafikkreglene og følger kanskje ikke like godt med i trafikken som de burde. Hold øynene på veien og brems ned når du ser barn i trafikken. Brems heller ned en gang for mye. Kollisjoner utgjør en av fire sykkelulykker og i 64% av disse er motparten en bil ( TØI )

Er du syklist må du også vise hensyn. Vi voksne syklister holder ofte en stor fart og er mer opptatt av å komme oss raskest mulig frem enn av våre medsyklister. Også her må du holde øynene på veien og bremse ned. Små barn på sykkel gjør ofte uforutsigbare bevegelser på sykkelen og kommer du i stor fart akkurat da barnet skjener ut i veien kan en kollisjon forårsake store skader for både deg og barnet. Kollisjon med annen syklist utgjør 31 % av kollisjonsulykker på sykkel ( TØI )

Er du forelder er det din oppgave å lære barnet trafikkregler, følge dem til skole/barnehage dersom de er usikre i trafikken og ikke minst sørge for at barnet bruker hjelm - Noen av de alvorligste skadene i sykkelulykker er hodeskader. Sykler du med sykkelvogn er det også viktig at du roer ned tempoet og tenker på den viktige passasjeren du har med deg.

Så kjære voksen - Vis hensyn til de minste i trafikken.

Stress ned, brems ned og la de minste oppleve mestringsfølelse, glede og lyst til å fortsette å være syklist!

 

 

 

 

 

 

 

Les mer...
12.04.2016

Hvilke krav stilles til sykkelen

Nå er sykkelsesongen godt i gang de fleste steder. Men visste du at en sykkel er definert som et kjøretøy i Trafikkreglene og at det derfor stilles en del krav til sykkelen? Under ser du hvilke krav som gjelder for samtlige sykler. 

 

 

Bremsene

Sykkelen skal ha en brems som virker på forhjulet og en brems som virker på bakhjulet. Disse skal virke uavhengig av hverandre slik at sykkelen kan stanses på en sikker, effektiv og hurtig måte. 

Utfør jevnlig service på sykkelen din slik at du til enhver tid vet at bremsene fungerer slik de skal. Bremsene skal virke med en gang du begynner å bremse.

Lys og refleks

Sykkelen skal være utstyrt med rød refleks bak og gul eller hvit refleks på begge sider av pedalene.

Dersom du bruker klikkpedaler skal sykkelen ha reflekser på pedalarmene. 

Sykler du i mørke eller dårlig sikt skal også sykkelen ha lykt foran som avgir hvitt eller gult lys samt lykt bak som avgir rødt lys.

Lyktene skal kunne ses tydelig i en avstand på 300 meter.

Ringeklokke

Sykkelen skal være utstyrt med ringeklokke slik at du kan varsle omgivelsene dersom det trengs.

 

Oppfyller sykkelen din disse kravene er det bare å kose seg på veien:)

 

 

 

Lovtekst med kravene finner du her 

Les mer...
18.03.2016

Nå kommer våren

Nå varmer sola mer og mer for hver gang den stikker hodet frem. Det betyr at det er på tide å finne frem sykkelen etter vinteren. Men vår kjære sykkel trenger gjerne litt kjærlighet og omsorg før den tas i bruk igjen. Husk at en sykkel som tas godt vare på varer i mange år. 

Her får du en kort og grei punktliste for å gjøre sykkelen klar for våren!

 

 

 

Da er det bare å nyte at våren og sommeren står for tur!!

Les mer...
15.03.2016

Hvilken hybridsykkel skal jeg velge?

En sykkel er ikke lenger bare en sykkel. Det finnes mange ulike kategorier og hver kategori er tilpasset sin brukergruppe. For å gjøre det enda mer komplisert er det også undergrupper i hver kategori. Heldigvis finnes det mange dyktige og flinke sykkel- og sportsbutikker der ute hvor de ansatte står klare for å guide deg til den riktige sykkelen.

Vi i DBS jobber mot å lage et klarere sykkelprogram fremover slik at det skal være enklere for deg som forbruker å vite hvilken sykkel som passer akkurat deg og ditt behov. 

I denne artikkelen tenkte vi å ta for oss hybridsegmentet. Dette er et voksende segment og kanskje det mest riktige segmentet for de fleste som er på jakt etter ny sykkel. En hybridsykkel er kort og greit en mellomting mellom terrengsykkel og landeveissykkel. 28" hjul, dekk med lettere mønster og en mer oppreist sittestilling enn på en landeveissykkel. Men innad i denne kategorien finnes det variasjoner. 

Vi har delt inn vårt hybridsegment i to: Allroad og Strada:

 

 

 

Våre Allroadsykler er laget spesielt for deg som ønsker en sykkel som passer til det meste. Du ønsker en praktisk, trygg og kvalitetssikker brukssykkel. Med vår DBS Allroad kan du legge ut på tur, både på asfalt og grus, sykle i byen, ha barna i sykkelvogn eller barnesete, trene lett og mosjonere samtidig som du sitter komfortabelt og har komponenter du kan stole på. Rammen på vår Allroad har et kortere overrør enn Strada og et justerbart styrestem. Alt for at du skal sitte mer behagelig på din ferd. Designet er diskret uten å være kjedelig og passer mange aldersgrupper.

Våre Stradasykler er utviklet spesielt for deg som bruker sykkelen aktivt f. eks til og fra jobb eller til øvrig trening. Du ønsker at det skal gå fort og stiller krav til komponentene. Våre DBS Strada sykler har derfor en ramme med lengre overrør og flatt styre for å gi deg en mer aggressiv sittestilling. Rammen er også lettere og sykkelen er utstyrt med landeveisutstyr. DBS Strada er perfekt for jobbsyklisten som ikke ønsker å sykle landeveissykkel. På norske sykkelveier er DBS Strada den ultimate jobbsykkelen!

Les mer om våre hybridsykler her.

 

Les mer...
26.02.2016

Strålende kritikker av Bianchi Specialissima

Skal du bare ha en sykkel resten av livet kan det likeså godt være en Bianchi Specialissima!

 

Magasinet landevei har testet fem sykler fra premiumsegmentet i deres første utgave i 2016 og vår Bianchi Specialissima fikk strålende kritikker og ble kåret som duellvinner. Specialissima scoret hele 94% på landeveis prosentskala og fikk udelte positive ord fra samtlige av de som testet. 

 

 

Specialissima Dura Ace DI2 ble testet opp mot Cannondales Supersix Evo black inc. Begge sykler produsert for premiumsegmentet. Dette er sykler for den mest krevende kunden, hvor det er store krav til alle komponenter. Alle syklene ble testet over en syvdagersperiode i Barcelona av seks ulike ryttere. I testen fremheves Specialissimas evne til å få kontakt med underlaget på en komfortabel måte hvilket vi mener skyldes vår helt unike og egne Countervail teknologi. Ellers utmerker Specialissima seg overalt som det så pent står. " Det er enklere enn noensinne å sette svinger med sykkelen, også når det går virkelig fort og alle krefter drar i en annen retning. Når vi kommer inn i skarpe svinger i høy fart tør vi bremse senere, vi tør stole på at vi får sykkelen med oss rundt svingen. Spurtene er en minst like solid opplevelse, likeledes er klatringen (...). Videre har vi alle floskers mor i sykkeltesting. " Stivhet og respons". Et begrep så utydelig og utvannet at vi tar oss selv i å ikke skjønne hva det betyr noen ganger. Så sykler vi på Specialissima og så husker vi igjen hva det betyr".


 

 

Etter fjorårets lansering av Specialissima har den høstet positiv kritikk fra flere hold i flere land. Det er viktig for oss å også få testet våre sykler i norske magasiner og magasinet Landevei har vi stor respekt for i så måte. Vi blir ekstra glade når vi ser at testpanelet har plukket opp det som nettopp er så essensielt med Specialissima. Når tanken, utviklingen og erfaringen vår gir seg til kjenne i et faktisk produkt. Og en ting er at alle de fysiske komponenter begeistrer men når i tillegg Specialissima bidrar til ekte sykkelglede fordi alt fungerer sammen akkurat slik det er tenkt er målet oppnådd. Som det står i magasinet" (...) når vi har redegjort for det igjen, har vi den lille x-faktoren som ikke kan kvantifiseres. Det lille ekstra, som gjør at Bianchi kan stå der med all sin arroganse og fortsatt si "det er jo en Bianchi!". Gå i butikken og sammenligs selv. Når du setter deg på denne kjennes det bare bedre ut. Det er raskere oppover, det eksploderer mer i spurten. Du tør å ta enda smalere luker i feltet, velge mer aggressive linjer nedover og gi mer gass oppover. Du er mer i ett med sykkel og underlag."


 

Landeveis oppsummering lyder som følger:

"Sykkelen som er like morsom som den er god på alt. Skal du bare ha en sykkel resten av livet kan det likeså godt være en Bianchi Specialissima. Og for et utseende!"

Og den signerer vi selvfølgelig.


Les mer...
  • Facebook

  • Nyhetsbrev

  • Klarna

  • Om oss

    Cycleurope Norge AS

    Org. nr: 938097119

  • Logg inn

    E-post:

    Passord: